Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

tisdag 14 mars 2017

Kenya - Fullt av kontraster

För ganska precis en vecka sedan landade jag i Sverige efter två sköna veckor i Kenya. Tyvärr fick jag flyga hem själv då Josefine skall stanna och göra sitt examensarbete under 2 månaders tid. Samtidigt som det blir ganska ensamt här hemma är jag jätteglad att hon har skapat sig förutsättningar att hjälpa barn och ungdomar där det verkligen behövs. Resterande inlägg kommer vara något av en reseberättelse och inte bara innehålla information om intervallpass på stranden, även om det finns ett och annat inslag av det.

Mombasa
Första veckan bestod egentligen av en regelrätt solsemester på och i närheten av stranden i Galu Beach, Mombasa. Planen var att jag skulle ta dykcertifikat så vi skulle kunna dyka ihop efter det. Utöver det var det mest strandpromenad, bad, kaffe, sol, lite intervaller i sanden och allmän avkoppling.
Utsikten från det bed and breakfast vi bodde på, helt underbart.
Stämningen på boendet och överallt på stranden var hakuna matata indeed och stressnivåerna har nog inte vart så låga sen sommarlovet i 9:an eller nåt sånt. Alla restauranger hade dagsfärsk fisk och färskpressad juice, vad mer behöver man?
Ute på dykäventyr, förhoppningarna var att få se valhaj men de hade annat för sig under de dagarna vi var ute och dök.
Ett gäng intervaller i sanden fanns det tid för också..
Safari
Planen var att stanna i Mombasa i en dryg vecka för att därefter åka på safari och avsluta med en vecka i Nairobi. Så efter en vecka kom Joe och från Nairobi och hämta oss med sin safaribuss och sen väntade några varma och härliga timmar. Efter drygt 4 timmar befann vi oss på ett hotell kallat 'The Lion Hill' precis på randen till nationalparken Tsavo East. Boendet var helt fantastiskt och som namnet antyder låg det på en klippa med utsikt över delar av parken.
Utsikten från balkongen, precis nedanför hängde ett gäng elefanter.
Tsavo East är totalt 12.000 kvadratkilometer stort vilken gör att djuren kan leva helt naturligt utan att människor stör dom i alltför stor utsträckning. Klar fördel för djuren!

Inte så mycket att orda om egentligen, helt fantastiskt att få se alla djuren.
Nairobi
Glada över timmarna i nationalparken begav vi oss vidare mot Nairobi där sista veckan skulle spenderas i Afrikas största slumområde, Kibera. Det är i Kibera som Josefine gör sitt examensarbete och därför bodde vi på samma ställe som hon sedan skulle stanna kvar på.
Utkanten av slummen med Nairobis finare delar i bakgrunden.
I Nairobi fick vi lära känna ungdomarna som Josefine jobbar med, lite andra svenskar som gör praktik på samma ställe och några av initiativtagarna till projektet. Oerhört lärorikt och framförallt fullt av kontraster från veckan i Mombasa. Den tid som gjorde klart mest intryck på mig är utan tvekan den i Nairobi. Alla var oerhört trevliga och det tog inte alls många dagar att känna sig som hemma i området. Det fanns vissa restriktioner kring hur man kunde röra sig vid olika tidpunkter på dygnet men överlag kändes det hemtrevligt.

De löppass som blev av körde tidigt på morgonen innan solen hunnit börja värma och trafiken blivit alltför påtaglig. Inte nog med att det är varmt och kvavt, Nairobi ligger dessutom på en platå ~1700 meter över havet vilket adderar ytterligare en svårighet. Josefines kontakt hade försökt arrangera så att jag skulle få springa med en kille som håller en löpargrupp där nere, men tyvärr uppstod lite problem med kommunikationerna. Fick även lånat en testcykel när saknaden efter Monarken blev för stor..
Inte riktigt samma sittställning som hemma, men jävlar vad gött det var!
Som tur var åkte jag och Josefine upp till Ngong Hills sista eftermiddagen jag befann mig i Kenya. Ngong Hills är ett riktigt löparmecka där många snabba Kenyaner gjort sig förtjänta av sina snabba fötter. Trots att vi var där på eftermiddagen var jag tvungen att provspringa kullarna lite. Kunde snabbt konstatera att det inte var särskilt mycket till löpning jag höll på med och lungorna skrek efter syre efter bara några minuter, inte konstigt att man blir bra om man lär sig springa där uppe.. Kullarna ligger drygt ~2400 meter över havet vilket verkligen känns.
It's a long way to the top..

But it's worth it!
Minst lika jobbigt nerför.
Sammanfattningsvis var Kenya helt fantastiskt. Alla vi träffade var oerhört trevliga och hjälpsamma. Kontrasterna är stora och det finns något för alla intressen, definitivt inte sista gången jag åker dit! Klar fördel att man slipper jetlag också, tidsskillnaden är i stort sett obefintlig.

Med all härlig höghöjdsträning jag fick i Nairobi är det bara att kämpa vidare här hemma. Nu är våren äntligen på ingång och motivationen är högre än någonsin efter två härliga veckor med semester.