Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

onsdag 29 mars 2017

Säsongspremiär

Efter Lidingöloppet i höstas lovade jag mig själv en lång period med fokus på enbart träning och inte fler tävlingar än nödvändigt under kommande året. I Söndags var det ungefär 6 månader sen Lidingöloppet och det var äntligen dags för nummerlapp igen. Loppet som fick öppna säsongen var Varvetmilen, tidigare kallat Göteborgsvarvet seedinglopp i Göteborg. Förra året gjorde jag ett kanonlopp och sprang in på 33:44 på en aningen för kort bana (9,85km) vilket gav ett snitt på 3:25 min/km och en rejäl förbättring av mitt personbästa. Efter det loppet sprang jag i stort sett ingen mer kvalitet utan fokuserade på löpstyrka och uthållighet eftersom det var det mest begränsande på full distans. När jag sedan sprang ett 8km lopp i höstas så märkte jag tydligt hur farten inte fanns kvar i kroppen, föga förvånande egentligen.. Ibland blir man nog bortskämd och tror att man inte behöver underhålla vissa förmågor..
Erik & jag innan loppet.
Hur som helst har vintern mest bestått av underhållslöpning fram tills vi drog till Kenya för några veckor sen. Då började jag köra lite fart igen och fortsatte sedan med det när jag kom hem 3 veckor innan loppet. Ingen längre period men jag hade ändå en förhoppning om att slipa lite mer på tiden från förra året, grunden skulle i vilket fall finnas där. Loppet som går på frihamnen i Göteborg är ungefär så platt en bana kan bli, men desvärre väldigt vindutsatt om vädret är på det humöret. Tyvärr var vädret inte på lika bra humör som året innan så det blåste ganska friskt i motvinden vissa sträckor skulle det visa sig.. Målsättningen var 33 minuter på en bana som mäter 10km vilket svarar mot 3:18 min/km, med given väderlek var planen att försöka ligga i rygg så mycket som möjligt. Träffade riktigt många goa gubbar och gummor innan start och det kändes som att oavsett utgång så skulle det bli en go söndagseftermiddag. Starten gick och jag hamnade ganska snart i andraklungan som dock gick lite för fort och skakade av mig redan efter 1,5km. Ganska snart kom det 2 löpare bakifrån och bildade tredjeklunga med mig. Vi lyckades hjälpas åt en aning under första varvet och sprang ikapp 2 personer som flugit av andraklungan. Tyvärr fick jag lida lite för den hårda starten och tappade rygg precis innan den långa sträckan med motvind på varv 2. Ensam i motvinden hoppades jag kunna hålla hela vägen, men med drygt 1km kvar till mål blev jag upphunnen av 2 personer och hade inget att svara med på upploppet.

Totalt blev det en 10:e-plats och sluttid 33:49 på en bana som i år mätte lite för lånt (10,15km). Omräknat i fart svarar det mot 3:20 min/km vilket ändå får vara klart godkänt för ett ganska dåligt genomfört lopp rent taktiskt. Splittarna för 5 respektive 10km blev 16:22 och 33:25 vilket i sig är det snabbaste jag sprungit, men de lär inte få räknas som personbästa ändå :)..
Ingenmansland och 2km kvar till mål.
Förhoppningsvis kan jag underhålla farten lite under säsongen och ta sikte mot <33 framöver. Kanske inte det mest prioriterade målet men det ger lite motivation.

Nu laddar vi om för cykelläger (med inslag av sim och löpning) i Laholm till helgen. Dags att testa cykelbenen på riktigt.

Vi syns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar