Beskrivning

En glad motionärs resa mot Hawaii!

fredag 30 mars 2018

Tävlingspremiär

Äntligen var de dags. Första tävlingen sen mitten på September då jag sprang ett mindre lopp som säsongsavslutning tillsammans med gôtt sällskap. Första loppet för säsongen, som nästan alltid är en löptävling, blir alltid spännande. Har vinterns träning gett något? Har den gett så mycket som jag hoppades på? Vilken form har alla andra som dyker upp? Så mycket frågetecken att räta ut..

Tävlingen var traditionsenligt Göteborgsvarvet seedingslopp i Göteborg, numera kallat 'Varvetmilen', och den går alltid på pannkaksplatta frihamnen. Bristen på höjdmeter gör att den är upplagd för snabba tider, men tyvärr brukar det blåsa en hel del, det är ju ändå Göteborg.. Start/Mål samt bansträckningen var ny för i år, även om den var tämligen lik hur loppet gått tidigare. En annan kul aspekt med loppet är att det brukar vara ett ganska starkt startfält och en hel del personer att tjôta med innan starten.

Innan loppet hann jag med alla vanliga rutiner, möjligtvis lite kort uppvärmning och allmänt snack i startfållan. Målsättningen var att försöka hänga med lite snabba ryggar i starten och förhoppningsvis slå förra årets prestation då jag sprang in som 8:a. Starten brukar innebära tjurrusning för att hitta position och i år var det givetvis inget undantag, men det är väl en del av tjusningen med korta lopp? 
Gäller att vara på hugget i starten. Jag tror att Richard och Fredrik hade delad förstaplats ett tag..
Vidare flöt loppet på ganska bra, jag lyckades placera mig fint och sprang någorlunda taktiskt, höll igen lite första varvet i hopp om att springa någorlunda jämnt. Det ledde till att jag tappade några av de ryggar jag ville hålla under första halvan men sprang ikapp dem under andra halvan. Mot slutet av loppet sprang jag tillsammans med Patrik Brants & Richard Bäckström under sista 3 kilometerna, alla var nog ganska inställda på att det skulle bli spurt och med drygt 800m kvar gjorde Richard ett ryck. Jag kom nätt och jämnt ikapp honom och när det slutligen drog ihop sig till spurt så trillade jag in några meter bakom honom. Totalt blev det en 8:e plats i ett riktigt bra startfält. Strax innan oss sprang Bäckson in på en finfin 5:e plats.
Slutet av första varvet.
Snackar skit i målfållan.
Summeringen av loppet är att jag sprang precis som jag ville och placerade mig närmre de som tidigare distanserat mig på rena löptävlingar. Vinterns träning har gått helt enligt plan och planen verkar dessutom vara framgångsrik, för specifikt mig i alla fall.

Jag vill även passa på att lyfta min brorsa som också sprang loppet. Han valde i somras att lägga om sin kost, börja träna och påbörja en fantastisk resa. Han bad mig om hjälp kring planering av träning och andra relaterade problem och vi la då upp en plan som började från grunden. Han har liksom jag ingen idrottsbakgrund från barndomen att tala om utan får sakteligen bygga upp allt ifrån där han står idag. Det började med promenader som blev kortare löppass och intensitet och längd stegrades långsamt och kontrollerat. Han fick lite känningar i ett knä som vi tog tag i med en gång och uppehållet från löpningen varade inte mer än någon vecka. Under hela tiden har löpningen varvats med cykling och aktiv vila. Sen resan började har han både gått ner i vikt och förbättrat sin konditions rejält. Han satte upp ett mål och jobbade fokuserat mot det, och det har varit oerhört glädjande och inspirerande att följa honom. För honom har Göteborgsvarvet varit målsättningen från starten men jag tror och hoppas att han fortsätter med sin nya livsstil även efter det, han har ju bara skrapat på ytan av konditionsidrott!
Syskonen efter målgång.
Delar av Pannkakeklubben!
Nu när våren verkar vänta runt hörnet väntar träningsläger både i Sverige och på Mallorca framöver - äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar